Informatiesysteem Gemeente Alblasserdam

Zoeken in het RIS

Vergaderingen, bestuurlijke dossiers en documenten

Home / Vergaderingen / Agenda Commissie Grondgebied

Gemeente Dordrecht

Agenda Commissie Grondgebied

Details van de vergadering/agenda
Titel Commissie Grondgebied
Vergadernummer 2327357
Aanvang-sluiting 22-01-2019 20:00 - 22-01-2019 21:30

Uitnodiging
tot bijwoning van de openbare vergadering van de raadscommissie Grondgebied

Datum: dinsdag 22 januari 2019
Tijd: 20:00
Plaats: Alblasserdam
Locatie: Landvast

Opening

1

min
Besluit

De voorzitter opent de vergadering waarna de agenda wordt vastgesteld.

2

min
Besluit

De verslagen van de commissie Grondgebied van 20 november 2018 en de integrale commissie Bestuur, Samenleving en Grondgebied van 11 december 2018 worden achtereenvolgens vastgesteld.

Regulier

3

min
Besluit

Er zijn geen mededelingen vanuit het college.

Bespreekstukken

4

min
Besluit

Wethouder Kraijo beantwoordt de vragen die vanuit de commissie gesteld worden. Hij zegt toe dat er voor de zomer een discussienota richting de raad komt over de invulling van het Wipmolenterrein. Een BIO met Woonkracht10 wordt nog voor de zomer ingepland. Een onderzoek naar jongerenhuisvesting wordt in de 2e helft van 2019 afgerond. 
De raadsinformatiebrief wordt geplaatst op de doorlopende lijst ingekomen stukken voor de raad van 29 januari a.s.

min
Toezegging(en)
Toezegger: J Kraijo
Datum gepland: 17-04-2020
Datum gereed: 11-05-2020
Wethouder Kraijo zegt toe dat er voor de zomer een discussienota richting de raad komt over de invulling van het Wipmolenterrein. Daarnaast wordt een onderzoek naar jongerenhuisvesting in de 2e helft van 2019 afgerond.
Stand van zaken:
Invulling Wipmolenterrein via rib in de raad van oktober. Onderzoek jongerenhuisvesting staat nog open. 21-1-2020: In he kader van de begrotingsperikelen 2019 is vastgesteld dat een nader onderzoek naar woonbehoefte van jongeren in Alblasserdam wordt is uitgesteld en pas wordt uitgevoerd als de resultaten van het reguliere verhuisonderzoek daar aanleiding toe geven. Het reguliere 4-jaarlijkse verhuisonderzoek (uitgevoerd door OCD) is nog niet afgerond. Dat zou medio november 2019 het geval zijn. Binnenkort worden we door OCD geïnformeerd over de eerste regionale analyses. De lokale uitsplitsingen/resultaten volgen daarna pas. Inmiddels is als het goed is, op de aangepaste voorraadagenda de RIB "Onderzoek Woonbehoefte w.o. jeugd" doorgeschoven naar Q1-2020. We zijn wel afhankelijk van de afronding van het onderzoek door OCD. Dat loopt, naar ik begreep door vertraging in de aanlevering van informatie door andere gemeente(n), vertraging op

5

min
Besluit

Wethouder Verheij beantwoordt de vragen die vanuit de commissie gesteld worden. Hij gaat in overleg met HVC na of het mogelijk is om gedurende een bepaalde periode (vb. een half jaar) een proef te houden met een verhoogde ophaalfrequentie van PMD. Via de eerste Burap worden de extra kosten daarvan dan inzichtelijk gemaakt. Daarnaast zegt de wethouder toe dat er een overzicht komt waarin de cijfers voor hoog- en laagbouw uit elkaar getrokken zijn.
De raadsinformatiebrief wordt geplaatst op de doorlopende lijst ingekomen stukken voor de raad van 29 januari.

min
Toezegging(en)
Toezegger: PJ Verheij
Datum gepland: 30-03-2019
Datum gereed: 31-10-2019
De wethouder zegt toe dat er een overzicht komt waarin de cijfers voor hoog- en laagbouw uit elkaar getrokken zijn.
Stand van zaken:
In de BIO HVC zal uitleg gegeven worden over o.a. de cijfers. Is terug gekomen in de discussie.

6

min
Besluit

Na de rondvraag komt wethouder Zandvliet binnen, zodat deze raadsinformatiebrief als laatste punt in de vergadering behandeld wordt.  Wethouder Zandvliet beantwoordt de vragen uit de commissie over het ontwerp van het pand DOK12. Hierna beantwoordt wethouder Kraijo de vragen die gesteld worden over de geprojecteerde parkeervakken.
Vanuit het publiek vertelt de heer Brand hoe het ontwerp tot stand gekomen is. De door D66 gedane suggestie van een schuine kapconstructie voor de 4e laag van het pand was in het allereerste ontwerp meegenomen, maar werd afgekeurd.
Nadat de heer Strop van wethouder Zandvliet de bevestiging krijgt dat de planning ongewijzigd blijft, wordt besloten deze raadsinformatiebrief als bespreekstuk te agenderen voor de raadsvergadering van 29 januari.

7

min
Besluit

Als reactie op de ontvangen beantwoording laat de VVD-fractie weten dat ze het betreurenswaardig blijft vinden dat de sporthal op zondag meestal dicht is en dat er geen horeca-activiteiten plaats vinden op die dag. Ook D66 is benieuwd of er een sluitende exploitatie is.
Wethouder Kraijo vindt dat het buiten de orde van deze vergadering is en dat bovendien de periode dat de hal open is nog te kort is voor goede cijfers, maar zegt toe dat er een notitie gemaakt wordt, zodra de nieuwe exploitant meer inzicht in de exploitatiecijfers heeft.
Deze raadsinformatiebrief gaat naar de doorlopende lijst ingekomen stukken voor de raad van 29 januari.

min
Toezegging(en)
Toezegger: J Kraijo
Datum gepland: 30-05-2019
Datum gereed: 08-07-2020
Wethouder Kraijo zegt toe dat er een notitie inzake de exploitatie van Sporthal Molenzicht gemaakt wordt, zodra de nieuwe exploitant meer inzicht in de exploitatiecijfers heeft.

8

min
Besluit

Na een agenda-technische wijziging wordt dit punt na agendapunt 6 aangesneden. Er hebben zich 2 insprekers gemeld en vanmiddag is een presentatie van de ontwikkelaar alvast toegevoegd aan de stukken zodat de commissie dit op de Ipad kan meekijken.
Vanuit de commissie wordt gesteld dat deze presentatie een ander beeld laat zien dan de bij de RIB aangeleverde stukken. Dit werkt verwarrend. Wethouder Kraijo zegt dat hij ook wat verrast was en geeft aan dat hij de RIB wil intrekken. Nadat de insprekers van de Groene Long aangeven ook wel op een latere datum te willen terugkomen (mevrouw De Vries deelt desgevraagd nog wel enkele afbeeldingen uit) wordt besloten dit punt van de agenda af te voeren. 

Ingekomen stukken

9

min
Besluit

Aan deze raadsinformatiebrief is ter informatie nog toegevoegd een ingekomen zienswijze op dit bestemmingsplan. De zienswijze wordt later in de procedure bij de vaststelling van het bestemmingsplan betrokken.
De raadsinformatiebrief gaat naar de doorlopende lijst ingekomen stukken van de raad van 29 januari.

10

min
Besluit

In vervolg op deze raadsinformatiebrief gaat met de gemeente Molenlanden gesproken worden over het sluipverkeer door Oud-Alblas. 
Naar aanleiding van deze raadsinformatiebrief laat de commissie weten vaart te willen zetten achter het Gemeentelijke Verkeers- en VervoersPlan (GVVP). Na het derde dorpsgesprek wordt de raad geinformeerd over de politieke dilemma's die uit deze gesprekken opgehaald zijn. Nog voor de zomer volgt een BIO over de keuzes die de raad hierin wil maken.
De raadsinformatiebrief gaat door naar de doorlopende lijst ingekomen stukken voor de raadsvergadering van 29 januari a.s. 

11

min
Besluit

D66 heeft nog vragen. Deze worden schriftelijk ingediend.
De raadsinformatiebrief gaat door naar de doorlopende lijst ingekomen stukken van de raadsvergadering van 29 januari a.s.

Sluiting

12

min
Besluit

Na een korte schorsing van de vergadering wordt besloten eerst de rondvraag te houden en daarna nog punt 6 te behandelen in aanwezigheid van wethouder Zandvliet.
De heer Van Vliet zegt dat ieder kennis genomen heeft van de aanloopproblemen bij Qbuzz. Hij wil graag weten of de Alblasserdamse gemeenteraad hierin een rol kan spelen. Wethouder Kraijo antwoordt dat de problemen die er bij de opstart waren inmiddels minder worden. Qbuzz zal aanwezig zijn bij het derde dorpsgesprek in het kader van GVVP. Als er nu weer signalen zijn, dan moeten die richting de provincie, want die is bevoegd gezag in deze. Andere fracties laten weten dat dit ook via de provinciale fractie aangekaart kan worden.
De heer Yilmaz zegt klachten vernomen te hebben over de verlichting langs het fietspad Oost-Kinderdijk. De heer Schnitker (afdelingshoofd Buitenruimte) vertelt dat de verlichtingspalen verdraaid worden waardoor het licht richting de rivier straalt. Er wordt getracht de palen steviger te bevestigen. Om te achterhalen wie de problemen veroorzaakt is ook aan bewoners ter plekke gevraagd om mee te kijken.
De heer Sterrenburg zegt dat op de Vinkenpolderweg al langere tijd een lichtmast kapot is. De heer Schnitker antwoordt dat ook dit bekend is. Hij heeft begrepen dat er leverproblemen zijn met masten. 

Hierna wordt geinventariseerd hoe de vergaderlocatie bevalt. De signalen uit de commissie worden meegenomen richting presidium en griffie.

13

min
Besluit

Nadat agendapunt 6 als laatste bespreekpunt aan de orde kwam, bedankt de voorzitter de aanwezigen. Met een "Wel thuis!" sluit de voorzitter de vergadering om 22.30 uur.

Inspreekrecht burgers

Bij elk agendapunt, met uitzondering van door de raad bepaalde gevallen, krijgen aanwezigen in twee termijnen de gelegenheid het woord te voeren. Elke spreker krijgt in de 1e termijn vijf minuten het woord en in de 2e termijn de gelegenheid voor nog een korte reactie.

Inzage stukken
De volledige stukken zijn beschikbaar via het RIS.

Voorzitter: A.C. van 't Zelfde