Vergaderingen, bestuurlijke dossiers en documenten
Uitnodigingtot bijwoning van de openbare raadscommissie Bestuur en Samenleving
Datum: dinsdag 18 mei 2021 Tijd: 19:30 uurPlaats: Alblasserdam Locatie: Digitaal MS Teams
De vergadering is live te volgen (en terug te kijken) via de website https://alblasserdam.notubiz.nl/live Insprekers kunnen zich tot dinsdag 18 mei 16.00 uur melden bij de griffie via e-mail aan griffier@alblasserdam.nl.
Nadat geïnventariseerd is of alle fracties vertegenwoordigd zijn, opent de voorzitter de vergadering.
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
De aanwezigheid van René Zonnebeld wordt toegevoegd aan de besluitenlijst. Met deze wijziging wordt de besluitenlijst vastgesteld.
De burgemeester geeft een toelichting op de huidige stand van zaken rondom Covid-19. Met de weekbrief zullen de actuele cijfers worden gedeeld met de raad.
De portefeuillehouder Peter Verheij geeft een korte samenvattende duiding over het voorliggende raadsvoorstel
De commissie adviseert dit raadsvoorstel als hamerstuk te agenderen voor de raad van 25 mei 2021.
Wethouder Jongmans beantwoord de kritische vragen vanuit de commissie en geeft duiding aan het gelopen proces.
De memo zal besproken worden in de diverse fracties, waarna het met een duiding voor het college, via het Presidium, als bespreekstuk op de agenda van de raad van 25 mei 2021 wordt geplaatst.
De raadsinformatiebrief wordt op de doorlopende lijst van ingekomen stukken voor de raad van 25 mei 2021 geplaatst.
Dit agendapunt wordt in samenhang met agendapunt 11, raadsinformatiebrief Participatieroute, kort besproken. Margreet de Deugd ziet deze stukken als een nieuwe stap in het Samen Doen. Wil ook de raad betrekken in dit proces. De portefeuillehouder stelt voor om deze onderwerpen mee te nemen in een retraite achtige samenstelling met de raad na de zomervakantie.
René Zonnebeld vraagt of en in de gemeente Alblasserdam ook betaald moet worden wanneer men vanuit een andere gemeente een melding doet bij de wijkagent? De portefeuillehouder geeft aan dat dit via het landelijke 0900-8844 loopt en dat dit voor iedere gemeente geldt.
Niets meer aan de orde zijnde dankt de voorzitter een ieder voor zijn inbreng en sluit de vergadering om 22.20 uur.
Inspreekrecht burgers
Bij elk agendapunt, met uitzondering van door de raad bepaalde gevallen, krijgen aanwezigen in twee termijnen de gelegenheid het woord te voeren. Elke spreker krijgt in de 1e termijn vijf minuten het woord en in de 2e termijn de gelegenheid voor nog een korte reactie.
Inzage stukkenDe volledige stukken zijn beschikbaar via het RIS.
Voorzitter: Haci Erdogan