Vergaderingen, bestuurlijke dossiers en documenten
Agenda vergadering presidium
Datum: woensdag 15 mei 2013Tijd: 18:30Plaats: AlblasserdamLocatie: Kamer burgemeester
Voorzitter: A.B. Blase, Griffier: AD Zandvliet
Mw. Joka de Roo zal tijdelijk de griffie komen versterken in verband met het vertrek van Rieneke van der Net.
Zoals eerder besproken in het presidium zal het plaatsvervangerschap van de griffier tot de verkiezingen van 2014 worden ingevuld door een medewerker van de griffie van Dordrecht. Mw. Hendrickx wil dit graag doen. Zij zal moeten worden benoemd als plaatsvervangend griffier in de raadsvergadering van 28 mei 2013.
Het verslag vast te stellen
Het presidium heeft bijgevoegde memo eerder ontvangen. De presidiumleden hebben input gevraagd aan hun collega-raadsleden en zullen met die input in gesprek met dhr. Noorland en mw. van de Poel het RIS en het digitaal vergaderen evalueren.
Daarnaast is het weekbericht met het nieuwe RIS eigenlijk overbodig geworden. Met een link naar het portaal van het RIS heeft de raad de beschikbaarheid over alle informatie die ook in het weekbericht staat.
De stukken van de Drechtraad zijn digitaal beschikbaar. Ook in een pdf die te downloaden is vanaf www.drechtraad.nl. Veel Alblasserdamse raadsleden hebben aangegeven dat zij toch nog de stukken op papier willen ontvangen, ook als zij een IPad hebben. In verband met het terugdringen van papier, ook in de Drechtsteden is nogmaals het verzoek gekomen voor iedereen die digitaal kan werken dit ook te doen.
We zetten in Alblasserdam steeds meer stappen om digitaal te vergaderen en ook andere processen te digitaliseren. Het moment dat de nieuwe raad aantreedt is een mooi moment om ons op te richten voor het geheel digitaliseren van alle processen.
1. Het weekbericht stopzetten en de griffie iedere week een mail laten sturen met een link naar het portaal van het RIS.
2. De leden van de raad die beschikken over een IPad niet meer de stukken van de Drechtraad laten ontvangen en hen wijzen op de pdf van de Drechtraad die beschikbaar is via www.drechtraad.nl.
3. Het voornemen uit te spreken om vanaf de nieuwe raad geheel digitaal te vergaderen.
De rekenkamer(commissie) is sinds 1 januari 2006 een verplichting voor elke gemeente. In zijn vergadering van 31 mei 2011 heeft de raad besloten om de functie van voorzitter van de Rekenkamercommissie Alblasserdam te laten vervullen door externe voorzitter van de Rekenkamercommissie Dordrecht. Op 27 september 2011 is de Rekenkamercommissie benoemd voor de periode tot 31 december 2013. Ook is toen een samenwerkingsovereenkomst aangegaan tot 31 december 2012.
De rekenkamercommissie wordt volgens de verordening iedere 4 jaar benoemd. Dit loopt gelijk aan de raadsperiode. Het presidium heeft er voor gekozen om in afwijking van de verordening de benoeming te laten lopen tot 31 december 2014, omdat in maart 2014 de gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden. De nieuwe raad kan dan opnieuw kijken naar de rekenkamerfunctie. Per abuis is de rekenkamercommissie in september 2011 tot 31 december 2013 benoemd.
Ook zal een nieuwe Samenwerkingsovereenkomst moeten worden vastgesteld. De huidige overeenkomst gold tot 31 december 2012.
A. De raad voor te stellen om:
1. De Rekenkamercommissie te benoemen tot 31 december 20142. Een Samenwerkingsovereenkomst tot 31 december 2014 vast te stellen tussen de Rekenkamercommissie Dordrecht en de gemeente Alblasserdam.
B. Het voorstel toe te voegen aan de 'overige voorstellen' bij de commissie Bestuur van 21 mei.
A. De raad voor te stellen om:1. De toezeggingen die op de oude toezeggingenlijst staan en van voor 1 januari 2013 stammen, als afgehandeld te beschouwen.2. In verband met het invoegen in het RIS, het college te verzoeken om ter vergadering op de volgende onderwerpen een nieuwe toezegging te doen met tijdsindicatie:a. De Wervenb. Haven Zuidc. Woonzorgcomplexd. Fietsverkeer A15e. Zwaar transportf. evaluatie parkeerheffing voor campersg. SWEKh. Woonwagendossieri. Decentralisatiesj. Stichting Openbaar Onderwijsk. VV Alblasserdam eenmalige bijdrage en de reactie van sportbelangen daarop.l. Duurzaamheidsactieplan en windenergie3. Alleen die toezeggingen aan de toezeggingenlijst toe te voegen die binnen een bepaalde tijd een concrete actie van het college richting de raad inhouden.
B. Het voorstel te agenderen voor de raadsvergadering van 28 mei en de oude toezeggingenlijst mee te sturen.
C. Het college te verzoeken om voorafgaand aan de raadsvergadering een schriftelijke reactie op het voorstel te sturen.
De jaarrekening en de perspectiefnota worden beide voor juni geagendeerd. Het presidium wordt voorgesteld om voor beide documenten dezelfde planning aan te houden.
Het proces rondom de jaarrekening en de perspectiefnota als volgt te plannen:
31 mei uiterlijke verzending van stukken12 juni 18.30-19.30 Auditcommissie10 juni Voor 10.00 uur inleveren schriftelijke vragen14 juni beantwoording schriftelijke vragen door het college18 juni agendering van de beantwoording van de vragen in de commissie (alleen indien er nog vragen zijn wordt dit besproken).25 en 26 juni algemene beschouwingen en besluitvorming Jaarrekening en PPN.
Mw. Rieneke van der Net vertrekt per 1 juni bij de griffie. Bijgevoegd is het conceptprofiel voor deze functie.
Het profiel wordt op een enkel punt aangescherpt en de griffier gaat verder met het proces.
Na afloop van de raadsvergadering van 28 mei een informeel afscheid voor Rieneke te organiseren.
Het college op te dragen om
a. de belangrijke punten uit de drie avonden, zoals vermeld in het verslag van de drie avonden, mee te nemen in het opstellen van de structuurvisie;b. te laten zien op welke manier deze punten in de structuurvisie terugkomen.
B. Bijgevoegde memo door te sturen naar de raad en in het najaar een heisessie te plannen.C. De stukken te sturen aan de deelnemers aan de drie avonden.
Op verzoek van Mw. Leeuwis geagendeerd.
Het stuk wordt toegevoegd aan de stukken die bij de PPN horen.
De griffier maakt een afspraak met de fractievoorzitters en de burgemeester om dit te bespreken.
Op 5 juni wordt geen markt georganiseerd. Het presidium vindt om 18.30 plaats. Om 20.00 de BIO over de bedrijfscontactfunctionaris. De griffier gaat na of er nog een BIO over de structuurvisie staat en of eventueel de BIO veiligheid naar 5 juni verschoven kan worden (als dit ambtelijk mogelijk is). Ook is op 5 juni besluitvorming over Landvast.
Het presidium neemt hier kennis van.
De conceptagenda's voor 21 mei zijn bijgevoegd.
De avond van 21 mei als volgt in te delen:
19.00 Auditcommissie over de Rekenkamercommissie in 21319.00 Commissie Samenleving in de Burgerzaal20.00 Commissie Grondgebied in de Burgerzaal21.30 Besloten commissie Bestuur over Landvast in de Burgerzaal
De agenda's worden aangepast. De commissie Bestuur vindt plaats op 28 mei. De ingekomen stukken van de commissie Bestuur worden toegevoegd aan de commisse Grondgebied.
In het najaar vindt een BIO plaats over Hof Souburgh
De griffier zal samen met de betreffende ambtenaar het proces voor de BIO sociaal in juli afstemmen en terugkoppelen hoe omgegaan wordt met de bijeenkomst van de WMO-adviesraad.Dhr. Yilmaz en mw. Leeuwis kijken met de griffier mee voor het nieuwe portret van de koning in de burgerzaal.