Informatiesysteem Gemeente Alblasserdam

Zoeken in het RIS

Vergaderingen, bestuurlijke dossiers en documenten

Home / Vergaderingen / Agenda BIO Decentralisaties in het sociale domein

Gemeente Dordrecht

Agenda BIO Decentralisaties in het sociale domein

Details van de vergadering/agenda
Titel BIO Decentralisaties in het sociale domein
Vergadernummer 1107857
Aanvang-sluiting 10-09-2013 19:30 - 10-09-2013 21:30

Bijeenkomst voor Informatie en Opinie

Datum: dinsdag 10 september 2013
Tijd: 19:30

LET OP: Bijeenkomsten vinden parallel aan elkaar plaats op verschillende locaties.

1

Aanvang: 19.30
Locatie: Burgerzaal, gemeentehuis
Voorzitter: R. van Lavieren

Aanleiding en doel

In mei 2013 hebben de Drechtsteden gemeenten een Sociaal Maatschappelijk Bestuursakkoord gesloten ter voorbereiding op de opgaven in het kader van jeugdzorg, AWBZ/Wmo en Werk & Inkomen in de Drechtsteden. De gemeenteraad is hiervan met een raadsinformatiebrief op de hoogte gesteld. In deze raadsinformatiebrief is voorgesteld in september 2013 een BIO te organiseren over de verdere uitwerking van de opgaven uit het bestuursakkoord. Deze BIO vormt ook de opmaat naar een aantal besluiten die de komende maanden genomen dienen te worden. In de BIO van 9 juli jl. zijn we uitgebreid ingegaan op de lokale initiatieven die worden ontplooid in voorbereiding op de decentralisaties (o.a. Pilot Kinderdijk en de verlengde eerstelijnszorg). In de BIO van 10 september a.s. gaan we dieper in op de opgaven waar we voor staan en welke richtingen worden voorgesteld voor het te ontwikkelen beleid.

 

Programma

19.30 uur  Opening.
Korte toelichting op 3 decentralisaties, Sociaal Maatschappelijk bestuursakkoord en het programma
Ad Cardon (wethouder)

19.40 uur  Jeugdzorg (presentatie)
Analyse: cijfers, huidige systeem
Ontwerp en sturingskader Pilots
Beleid & verordening (verwachting)
Planning
Evert Peereboom (transitiemanager Drechtsteden) / Ben Kraal (beleidsmedewerker Jeugd)

20.00 uur  AWBZ/Wmo (presentatie)
Analyse: cijfers, huidige systeem
Nieuwe wet maatschappelijke ondersteuning: doorkijk
Planning
Marjan v.d. Hoek (lid programmateam AWBZ Drechtsteden)

20.20 uur  AWBZ/Wmo en Jeugdzorg (presentatie)
Serviceorganisatie
Evert Peerenboom

20.40 uur  Pauze

20.55 uur  Opening
Introductie Participatiewet/verbanden met andere 2 decentralisaties
Peter Verheij (wethouder)

21.00 uur  Participatiewet (presentatie)
Analyse: cijfers, huidige systeem
Stand van zaken Participatiewet
Drechtwerk/Aanpak ‘groep 3’
Gerard van Andel (beleidsmedewerker Maatschappelijke Ontwikkeling)

21.20 uur – 22.00 uur  ‘Rondje langs de raad’
Samenhang 3D/doorkijk
Welke vragen leven er nog?
Voelt u zich voldoende voorbereid op de decentralisaties?
Wat zijn wat u betreft discussiepunten?
Wat wilt u meegeven aan de programmateams en het college?
Perter Verheij en Ad Cardon (samen met voorzitter)

Toelichting op programma

Het programma omvat vier grote thema’s die zijn onderverdeeld in blokken; Jeugdzorg, AWBZ/Wmo, Serviceorganisatie en de Participatiewet. Tijdens de presentaties is er gelegenheid om klorte verduidelijkende vragen te stellen. Als alle presentaties zijn geweest, wordt een uitgebreide ronde gedaan langs de raadsleden en de aanwezigen in de zaal om  vragen, discussiepunten en aanbevelingen op te halen.

Onderliggende stukken
Sociaal maatschappelijk bestuursakkoord (RIB 1074737)
Schaalkeuzes jeugdzorg (raadsvoorstel 1065301)
Beleidsbrief sturing zorg voor jeugdigen (raadsvoorstel 1122219)
Nieuwsbrief AWBZ juli 2013
Uitvoeringsorganisatie Participatiewet (raadsvoorstel 1078867)

min
Besluit

De afspraak wordt gemaakt dat in januari/februari 2014 de BIO een vervolg krijgt. Lokale besluitvorming dient te gebeuren voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014.

De bijeenkomsten voor informatie en opinie zijn bedoeld voor de raad:

a.       om zich te oriënteren op onderwerpen ;

b.      om tot opinievorming te komen;

c.       presentaties door college of externen.

De avonden zijn ook bedoeld voor inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties, om contacten te leggen met de raadsleden.