Informatiesysteem Gemeente Alblasserdam

Zoeken in het RIS

Vergaderingen, bestuurlijke dossiers en documenten

Home / Vergaderingen / Agenda Commissie Grondgebied

Gemeente Dordrecht

Agenda Commissie Grondgebied

Details van de vergadering/agenda
Titel Commissie Grondgebied
Vergadernummer 2339740
Aanvang-sluiting 09-04-2019 20:15 - 09-04-2019 22:00

Uitnodiging
tot bijwoning van de openbare vergadering van de raadscommissie Grondgebied

Datum: dinsdag 09 april 2019
Tijd: LET OP afwijkende starttijd 20.15 uur
Plaats: Alblasserdam
Locatie: Landvast

Opening

1

min
Besluit

De voorzitter opent de vergadering en heet allen welkom.


Op verzoek van wethouder Zandvliet en de VVD-fractie wordt de Raadsinformatiebrief Stand van zaken verplaatsing woonwagens, die als punt 8 geagendeerd stond, als eerste inhoudelijke punt behandeld na de mededelingen vanuit het college.
De agenda wordt met inachtneming van deze wijziging vastgesteld.

2

min
Besluit

Naar aanleiding van het verslag van de vorige vergadering zegt de heer Van Vliet dat hij vorige keer gevraagd heeft naar de prioritering van projecten. inmiddels is hem dit duidelijk en kan dit punt als afgehandeld beschouwd worden. 


Het verslag van de integrale commissievergadering van 19 maart 2019 wordt akkoord bevonden.

Regulier

3

min
Besluit

Wethouder Verheij deelt mee dat bekend geworden is dat de gemeente Alblasserdam in de tweejaarlijkse monitor MKB-vriendelijkste gemeenten in Nederland op de 37e plaats staat, de 6e gemeente in Zuid-Holland. 
Daarna vertelt de wethouder dat er nog onderzoek gaat plaatsvinden naar de kwaliteit van de bomen die staan in de Zeilmakersstraat. Dit vraagt even wat extra tijd waarmee het project iets vertraging oploopt. 
Een ander project, Willem Dreeshof, is gisteren van start gegaan.  
De laatste mededeling betreft het voorlopig ontwerp van de Wervel. Aan het eind van de maand - 24 april - staat een informatieavond gepland.


Wethouder Kraijo vertelt dat er een principe-verzoek is binnen gekomen betreffende de locatie manege aan de Polderstraat. Er worden gesprekken gevoerd om te kijken wat de precieze bedoeling is, waarbij vanuit de gemeente ook gekeken wordt in het kader van de regionale woonvisie.
Verder vertelt hij dat de projectontwikkelaar van de locatie Kassen Jonker / Pijlstoep en De Groene Long gesprekken gevoerd hebben en dat men er onderling uitgekomen is. 
Ook over de locatie Hardam (6 woningen) vinden gesprekken plaats met de omgeving. Er zijn veel stappen gezet, maar er moeten nog enkele knelpunten opgelost worden. 
Tot slot vertelt wethouder Kraijo dat het college een Raadsinformatiebrief vastgesteld heeft over de toegankelijkheid van Molen Souburgh. Om uitvoering te geven aan de door de raad vastgestelde motie is besloten om parallel aan de toegangsweg naar de molen een landweggetje aan te leggen. 

Bespreekstukken

4

min
Besluit

De meeste fracties zijn positief over dit voorstel. De heer van 't Zelfde zegt dat de architect toegezegd heeft om een naambord te verwerken in het plan. De vragen van de commissie betreffen met name latere aanpassingen van het ontwerp. Wethouder Kraijo beantwoordt vragen en wordt aangevuld door ondersteunend ambtenaar mevrouw Corbeau.
Het raadsvoorstel komt als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 16 april.

5

min
Besluit

De D66-fractie heeft diverse vragen over de evaluatie van het grond-, vastgoed- en prijsbeleid. Wethouder Verheij beantwoordt de vragen waarbij hij opmerkt dat het afwegingskader nog aan de raad zal worden toegezonden. De memo wordt nog voor de raadsvergadering toegezonden.
Vervolgens beantwoordt wethouder Kraijo de vragen die betrekking hadden op RO-gebied (o.a. locatie manege).
Het raadsvoorstel komt als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 16 april.

Ingekomen stukken

6

min
Besluit

Vanuit de commissie worden vragen gesteld over de kosten en planning van de verplaatsing. De vragen worden door wethouder Zandvliet beantwoord.
De raadsinformatiebrief komt terug op de doorlopende lijst ingekomen stukken bij de raadsvergadering van 16 april.

7

min
Besluit

Vanuit de commissie komen vragen over de in de raadsinformatiebrief genoemde kosten en de planning. Deze worden door wethouder Kraijo beantwoord.
De raadsinformatiebrief komt terug op de doorlopende lijst ingekomen stukken van de raadsvergadering van 16 april.

8

min
Besluit

De vragen uit de commissie over de verdere planning voor dit jaar worden door wethouder Kraijo beantwoord.
De raadsinformatiebrief komt terug op de doorlopende lijst ingekomen stukken van de raadsvergadering van 16 april.

9

min
Besluit

De raadsinformatiebrief komt terug op de doorlopende lijst ingekomen stukken van de raadsvergadering van 16 april.

10

min
Besluit

De raadsinformatiebrief komt terug op de doorlopende lijst ingekomen stukken van de raadsvergadering van 16 april.

Sluiting

11

min
Besluit

De heer Van Vliet vraagt hoe de ontsluiting van het parkeerterrein van de supermarkt op de Plantageweg geregeld gaat worden.
Wethouder Kraijo antwoordt dat hij hierover uitleg zal geven in een memo aan de raad.


De heer Stout zegt dat er al een tijdje geen informatie is gegeven over GenX / PFOA en vraagt om een update. Daarnaast is hij benieuwd hoe het kan dat een veehoudend bedrijf aan Kortland 42 nu opeens ook produkten verkoopt en het lijkt alsof er een winkel is gekomen. 
Wethouder Kraijo zegt een memo toe over GenX/PFOA. De winkelactiviteiten op Kortland 42 passen volgens de wethouder binnen de afgegeven vergunning en bestemmingsplan. Eventueel kan de heer Stout bij de wethouder terecht om hierover meer uitleg te krijgen.


De heer Van 't Zelfde zegt blij te zijn met de voorzieningen die gemaakt zijn op de hoek Plantagewet/Van Eesterensingel voor het stallen van fietsen. Toch staan de fietsen nu zo ongeveer op de oversteekplaats. Hij vraagt dan ook of de gemeente hierin nog iets kan doen waardoor de overlast beperkt wordt.
Wethouder Verheij antwoordt dat dit lastig is. Misschien helpt een signaal via de media,  waardoor mensen zich bewust worden van de overlast die het klakkeloos neerzetten van fietsen geeft. Verder is er weinig wat de gemeente hieraan kan doen.

12

min
Besluit

De voorzitter dankt de aanwezigen voor hun inbreng en sluit de vergadering om 22.00 uur.

Inspreekrecht burgers
Bij elk agendapunt, met uitzondering van door de raad bepaalde gevallen, krijgen aanwezigen in twee termijnen de gelegenheid het woord te voeren. Elke spreker krijgt in de 1e termijn vijf minuten het woord en in de 2e termijn de gelegenheid voor nog een korte reactie.

Inzage stukken
De volledige stukken zijn beschikbaar via het RIS.

Voorzitter: J.C. Brand