Informatiesysteem Gemeente Alblasserdam

Zoeken in het RIS

Vergaderingen, bestuurlijke dossiers en documenten

Home / Vergaderingen / Agenda Commissie Bestuur en Samenleving 19 maart 2019

Gemeente Dordrecht

Agenda Commissie Bestuur en Samenleving 19 maart 2019

Details van de vergadering/agenda
Titel Commissie Bestuur en Samenleving 19 maart 2019
Vergadernummer 2354158
Aanvang-sluiting 19-03-2019 19:30 - 19-03-2019 21:30

Uitnodiging
tot bijwoning van de openbare raadscommissie Bestuur en Samenleving

Datum: dinsdag 19 maart 2019 
Tijd: 19:30 uur
Plaats: Alblasserdam
Locatie: Landvast

Opening

1

min
Besluit

De voorzitter heet iedereen welkom in deze integrale commissievergadering en opent de vergadering.
De agenda wordt vastgesteld conform voorliggend concept.

2

min
Besluit

Het verslag van de vorige integrale commissievergadering Grondgebied, Bestuur & Samenleving op 12 februari jl. wordt vastgesteld.
Terugkoppeling van de bijeenkomst Regie uit de regio vindt een volgende keer plaats.

Regulier

3

min
Besluit

Wethouder Kraijo doet mededelingen omtrent de dossiers Oost Kinderdijk (de projectontwikkelaar is nog in overleg met De Groene Long), de BSSA (de ambitieuze planning wordt niet gehaald, maar een analyse op de financiële toestand wordt in mei aan de gemeenteraad aangeboden) en de wijze waarop Alblasserdam invulling gaat geven aan de regionale woonvisie (komt in juni naar de raad).

Bespreekstukken

4

min
Besluit

De commissie is positief over voorliggend voorstel en notitie. In haar beantwoording van de vragen zegt wethouder Zandvliet toe dat het puntensysteem t.a.v. sociale huurwoningen voor jongeren meegenomen zal worden in het onderzoek. 
Het voorstel komt als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 26 maart.

5

min
Besluit

De commissie is gevraagd om aanvullingen aan te dragen op de  punten waarop de evaluatie kan plaatsvinden.
De burgemeester reageert op door de commissie gestelde vragen.
De raadsinformatiebrief komt terug op de doorlopende lijst ingekomen stukken op de agenda van de raadsvergadering van 26 maart.

6

min
Besluit

Tijdens de bespreking van dit agendapunt kondigt de heer Strop aan dat een amendement in voorbereiding is voor de raadsvergadering. Dit is in Drechtstedenverband opgesteld door een groep raadsleden.
Hierna wordt de vergadering kort geschorst om het amendement in ibabs te kunnen delen met de commissie.


De voorzitter heropent de vergadering. De burgemeester en wethouder Verheij beantwoorden de door de commissie gestelde vragen. De burgemeester geeft de commissie advies mee inzake het amendement dat in voorbereiding is. 
Diverse commissieleden gaan dit komende week in Drechtstedenverband bespreken en voorbereiden.


Het voorstel komt als bespreekstuk op de agenda van de raadsvergadering van 26 maart.

7

min
Besluit

Het voorstel komt als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 26 maart.

8

min
Besluit

Het voorstel komt als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 26 maart.

9

min
Besluit

Het voorstel komt als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 26 maart.

Ingekomen stukken

10

min
Besluit

De raadsinformatiebrief komt als ingekomen stuk op de agenda van de raadsvergadering van 26 maart.

11

min
Besluit

De raadsinformatiebrief komt als ingekomen stuk op de agenda van de raadsvergadering van 26 maart.

12

min
Besluit

De raadsinformatiebrief komt als ingekomen stuk op de agenda van de raadsvergadering van 26 maart.

Sluiting

13

min
Besluit

De heer Pardo Kruidenier zegt gelezen te hebben dat SOBA wil of gaat fuseren met Papendrecht. Hij is benieuwd wanneer het college met informatie ter zake komt.
Wethouder Zandvliet antwoordt dat er informatie gegeven wordt zodra de jaarrekening van SOBA naar de raad komt.


De heer Pardo Kruidenier vraagt naar de stand van zaken met betrekking tot de inventarisatie van asbest in het gemeentehuis.
Wethouder Verheij antwoordt dat er periodieke terugkoppeling komt over de voortgang van de verbouwing., daarbij worden ook de relevante  risico's betrokken.


De heer Brasser zegt dat de kledingbank enkele brieven geschreven heeft. Hij is benieuwd naar de stand van zaken.
Wethouder Verheij vertelt dat er stappen gezet zijn en dat aan de kledingbank gevraagd is wat er nu precies nog nodig is. Op dit moment is er nog niet meer bekend.


De heer Van Vliet vraagt naar de voortgang van diverse projecten omdat het ernaar uit ziet dat de planning niet gehaald wordt. Hij denkt daarbij aan Mercon Kloos, het Gemeentelijk Vervoerplan en Haven-Zuid.
Wethouder Kraijo legt de stand van zaken uit. Er is met het presidium gecommuniceerd, de projecten liggen op schema.


Hierna vraagt de heer Van Vliet wat precies de bedoeling is van de gezamenlijke radenbijeenkomst met Molenlanden die donderdag 21 maart gepland is.
Wethouder Kraijo antwoordt dat de stukken woensdagochtend bij de griffie liggen, zodat ze snel verwacht kunnen worden. 


De heer Van Ommen meldt dat hij dat de fractie zicht zorgen maakt over financiën m.b.t. het realistisch begroten t.a.v.de Dienst Gezondheid & Jeugd en Serviceorganisatie Jeugd. Hij heeft eigenlijk wel behoefte aan een gesprek hierover. Hij is benieuwd of dit ook bij andere fracties leeft.
De voorzitter antwoordt dat dit signaal mee terug genomen wordt naar het presidium, waar dan nadere afstemming kan plaatsvinden.


Mevrouw De Deugd meldt dat bij Huis te Kinderdijk grote baggerdepots als 'kussens' in het landschap te zien zijn. Zij vraagt of het mogelijk is om er bordjes bij te plaatsen waarop een uitleg staat van de functie van deze depots.
Wethouder Verheij vindt dit een goede suggestie en neemt dit mee.


De heer Van 't Zelfde zegt dat hij in de vorige vergadering al meldde dat het plaatsen van fietsen op de hoek Van Eesterensingel / Plantageweg zienderogen toeneemt. Hij is benieuwd of er al actie ondernomen is.
Wethouder Verheij antwoordt dat dit binnen 2 weken geregeld is.


Verder meldt de heer Van 't Zelfde dat de klok op de Dam maar een maal per dag de juiste tijd aan geeft. Kan hier wat aangedaan worden?
Wethouder Verheij zegt dat dit natuurlijk altijd telefonisch via de meldlijn gemeld kan worden, maar dat hij dit meeneemt.

14

min
Besluit

De voorzitter dankt iedereen voor zijn inbreng en sluit de vergadering om 22.36 uur.

Inspreekrecht burgers Bij elk agendapunt, met uitzondering van door de raad bepaalde gevallen, krijgen aanwezigen in twee termijnen de gelegenheid het woord te voeren. Elke spreker krijgt in de 1e termijn vijf minuten het woord en in de 2e termijn de gelegenheid voor nog een korte reactie.

Inzage stukken:  De volledige stukken zijn beschikbaar via het RIS.

Voorzitter: J.C. Brand