Informatiesysteem Gemeente Alblasserdam

Zoeken in het RIS

Vergaderingen, bestuurlijke dossiers en documenten

Home / Dossier - 2590839

Gemeente Dordrecht

Dossier - 2590839

Details van een bestuurlijk dossier
Dossier nummer 2590839
Onderwerp Raadsvoorstel Jaarstukken 2019
Ingekomen/gepubliceerd 02-07-2020 16:47:24
   
Vergadering - Gemeenteraad - dinsdag 29 september 2020 19:30
Besluit:

De jaarrekening is vastgesteld in de raad van 15 september, maar voor deze vergadering staat de inhoudelijke behandeling geagendeerd. Gevraagd wordt naar een werksessie over de effectindicatoren. Dit zal richting begroting worden vormgegeven.

Vergadering - Hamerraad - dinsdag 15 september 2020 19:30
Besluit:

De auditcommissie is voorafgaand aan de gemeenteraad bijeen geweest en heeft de Jaarstukken 2019 behandeld. De accountant heeft in die vergadering een toelichting gegeven op het controleverslag. De voorzitter van de auditcommissie meldt uit de vergadering:
"De auditcommissie is ontevreden en teleurgesteld over het gelopen proces rond de controle van de accountant. Daar zullen we een gedegen evaluatie op houden, de auditcommissie komt daarvoor op 29 september bijeen en zal de raad daarna adviseren over het vervolg. De auditcommissie adviseert om vanavond in de raad alleen de technische besluitvorming te doen en de inhoudelijke verantwoording te agenderen in de raad van 29 september. Op inhoud van het controleverslag: in de samenvatting p5 en bij de grondexploitaties p20 staat vermeld: '..dat de ontwikkeling toeziet op de realisatie van circa 90 woningen waarvan 40 sociale huur.' Het raadsbesluit 2019 spreekt over 90 woningen waarvan maximaal 40 sociale huur. De accountant past dit aan in het verslag. Over de Jaarstukken: de auditcommissie adviseert de raad om akkoord te gaan met het voorliggende voorstel, de kwaliteit is als voldoende beoordeeld."
De voltallige raad neemt de melding van de auditcommissie over als zijnde stemverklaring en gaat akkoord met het raadsvoorstel.

Vergadering - Auditcommissie - dinsdag 15 september 2020 17:30
Besluit:

De wethouder licht het gelopen proces toe. Een gedegen evaluatie gaat nog plaatsvinden met de accountant.
De leden stellen verduidelijkende vragen bij de jaarstukken die beantwoord worden door de controller en de wethouder en aan de accountant die om 18.30 uur aanwezig is. Ramon Pardo Kruidenier noemt expliciet de effectindicatoren, het is wenselijk om hier een nader inhoudelijk gesprek over te voeren. Arco Strop vraagt de accountant naar de Managementletter, die normaliter ter kennisname naar de auditcommissie wordt gestuurd. De accountant zal deze zo spoedig mogelijk aanleveren.
Namens de auditcommissie zal de voorzitter in de gemeenteraad van vanavond het volgende melden:
'De auditcommissie is ontevreden en teleurgesteld over het gelopen proces rond de controle van de accountant. Daar zullen we een gedegen evaluatie op houden, de auditcommissie komt daarvoor op 29 september bijeen en zal de raad daarna adviseren op het vervolg. De auditcommissie adviseert om vanavond in de raad alleen de technische besluitvorming te doen en de inhoudelijke verantwoording te agenderen in de raad van 29 september. Op inhoud van het controleverslag: in de samenvatting p5 en bij de grondexploitaties p20 staat vermeld: '...dat de ontwikkeling toeziet op de realisatie van circa 90 woningen waarvan 40 sociale huur'. Het raadsbesluit 2019 spreekt over 90 woningen waarvan maximaal 40 sociale huur. De accountant past dit aan in het verslag. Over de Jaarstukken: de auditcommissie adviseert de raad om akkoord te gaan met het voorliggende voorstel, de kwaliteit is als voldoende beoordeeld'

Vergadering - Presidium - woensdag 9 september 2020 19:30
Besluit:

De jaarstukken worden vastgesteld in een extra ingelaste hamerraad op 15 september en inhoudelijke behandeling is in de raad van 29 september.

Vergadering - Auditcommissie - dinsdag 14 juli 2020 18:00
Besluit:

De stukken van deze vergadering waren in concept verstrekt. Wethouder Verheij licht toe dat er op dit moment nog geen definitieve stukken zijn want er vindt nog overleg plaats met de accountant. Eén van de posten waarover overleg plaats vindt is bijv. de Voorziening wethouderspensioenen. 


Hierna lichten de heer Van der Graaf en de accountant toe dat door het uitstel van van de controle van de stukken ivm de coronacrisis de accountant met bezettingsproblemen te kampen had op het moment dat het de gemeente wel schikte. Daardoor kon de controle niet op tijd worden afgerond. De provincie is hiervan op de hoogte gesteld, BZK nog niet, maar dat gaat nu ook nog plaatsvinden. Overigens wordt alles op alles gezet om de controle deze week af te ronden. 


Er worden enkele verduidelijkende vragen gesteld, o.a. over de gebruikte indicatoren die maar één maal per 4 jaar gemeten worden.
Verder stelt de heer Strop de kwetsbaarheid van het tijdstraject aan de orde. Als er iets uitloopt ontstaan er direct problemen. Dat moet toch anders kunnen. Dit kan later dit jaar besproken worden bij het jaarplan. 


Tot slot komt de verdere procedure aan de orde. Als de controle deze week wordt afgerond komt er volgende week dinsdag een aanvullend memo om de auditcommissie te informeren over de stand van zaken. Het college kan dan de jaarstukken definitief vaststellen. Hierna wordt in een digitale vergadering van de auditcommissie de bevindingen kort toegelicht. In een raadsvergadering eind augustus / begin september kan dan e.a. uitgebreider worden besproken.  

Vergadering - Gemeenteraad - woensdag 8 juli 2020 16:30
Besluit:

Bij het vaststellen van de agenda werd geconstateerd dat de controlewerkzaamheden door de accountant nog niet zijn afgerond. De jaarstukken kunnen derhalve niet worden behandeld in deze vergadering. Zodra de accountant zijn werkzaamheden heeft afgerond zal een datum worden bepaald om de stukken te kunnen behandelen. Wellicht vindt dit tijdens het zomerreces plaats.