Informatiesysteem Gemeente Alblasserdam

Zoeken in het RIS

Vergaderingen, bestuurlijke dossiers en documenten

Home / Vergaderingen / Agenda Presidium

Gemeente Dordrecht

Agenda Presidium

Details van de vergadering/agenda
Titel Presidium
Vergadernummer 923585
Aanvang-sluiting 08-11-2012 18:30 - 08-11-2012 20:30

Agenda vergadering presidium

Datum: donderdag 08 november 2012
Tijd: 18:30
Plaats: Alblasserdam
Locatie: Kamer burgemeester

Voorzitter: A.B. Blase,
Griffier: AD Zandvliet

Komende raadsronde

Het presidium oordeelt of de stukken rijp zijn voor besluitvorming en stelt de agenda's voor de komende raadsronde vast.

2

min
Besluit

De avond van 20 november is als volgt: 19.00 samenleving, 19.30 grondgebied, 20.00 bestuur. Bestuur is een lange agenda, fracties krijgen daarom 3 minuten spreektijd in de eerste termijn bij toekomst netwerkbestuur.


De RIB over de brandweer en de memo over SVHW worden toegevoegd aan de ingekomen stukken op de commissie Bestuur.


De voorstellen over de verordening op de Ambtelijke bijstand en de GR. Souburgh worden bespreekstukken.

3

Het presidium moet dit voorstel vaststellen.

min
Besluit

Het raadsvoorstel over wordt gewijzigd. Bij beslispunt 2 zal komen te staan: Zich uit te spreken over de volgende aanbevelingen....

4

min
Besluit
Het presidium acht de stukken rijp voor bespreking. De stukken worden op de agenda's van de raadscommissies geplaatst.

Bespreekstukken

5

Voorstel:

1. spreektijden vaststellen voor de eerste termijn;
2. Vaststellen hoe om te gaan met moties/ amendementen (indienen 1e/2e termijn, vooraf beschikbaar, vooraf naar griffier);
3. Spreektermijn college vaststellen;
4. Eventueel vooraf bepalen of er wordt geschorst.

min
Besluit

Het presidium stelt geen spreektijden vast voor de begrotingsraad.


Moties en amendementen mogen in de eerste of de tweede termijn worden ingediend en worden eventueel (als fracties dat wensen) vooraf beschikbaar gesteld aan de griffier of aan iedereen.


 Er wordt van te voren niets afgesproken over schorsingen.

6

Deze agendavoorraad is up-to-date tot 5 november 2012.

De voorraad voor december heeft drie bijzonderheden:
1. Er komt een 3e Burap die een technische wijziging ivm Herkon betreft, deze is 20 november beschikbaar, maar moet voor 31 december worden vastgesteld.
2. Voor de actualisatie van het normenkader geldt hetzelfde. Dit is verlaat ivm personele wijziging bij de afdeling Concernstaf-financien.
3. De sportnota die is toegezegd is ook 20 november beschikbaar.

De bestuurlijke planner voor 2013 zal waarschijnlijk een kwartaalplanning zijn.

min
Besluit

Een dringend verzoek aan wethouder Veerman om informatie te geven over de svz Hof Souburgh. De agendavoorraad wordt in het volgende presidium uitgebreid besproken.

7

min
Besluit

Hierover zal volgende keer uitgebreider worden besproken.

8

In navolging van vorig jaar krijgen de raadsleden een kerstpakket.
Net als vorige jaren wordt een kerstwens in de Klaroen geplaatst.

min
Besluit

Het presidium besluit dat ook commissieleden een kerstpakket krijgen.

9

I. Mededeling:
Begin 2013 gaat Bureau Drechtsteden waarschijnlijk alle vergaderingen ook op IBabs zetten.

II. Rondom ondertekening RIB's en voorstellen:
Het is nog niet mogelijk om digitale handtekeningen te zetten, zodanig dat het wettelijk geldig is. Gescande documenten zijn nog niet goed doorzoekbaar, dit is geprobeerd, maar zelfs met de nieuwe apparaten werkt het nog niet goed. Daarbij duurt het even voor een voorstel ondertekend is, waardoor het proces vertraagt. Daarom het volgende.

Voorstel:
1. Niet meer de ondertekende versie van raadsinformatiebrieven en raadsvoorstellen op het RIS en Ibabs te zetten.
2. De stukken wel laten ondertekenen voor formele afwikkeling en archief.
3. Borgen dat de raad de juiste digitale stukken ontvangt door de gemeentesecretaris een digitale paraaf te laten zetten.

III. Rondom ingekomen stukken
De ingekomen stukken voor de raad komen nu grootdeels digitaal binnen. Het uitprinten, stempelen en paraferen van de stukken zorgt voor een langere doorlooptijd en ook hier geldt dat de stukken niet doorzoekbaar zijn. (Overigens zal dat probleem met via de reguliere post binnengekomen stukken nog wel even bestaan).
Het is geen verplichting dat stukken voor de raad geparafeerd moeten zijn door voorzitter en griffier.

Voorstel:
4. Ingekomen stukken voor de raad'digitaal te laten paraferen door de griffier;
5. De griffier die stukken laten selecteren die onder de aandacht van de voorzitter moeten worden gebracht;
6. Alle stukken direct op de doorlopende lijst met ingekomen stukken te plaatsen

IV. Leeskamer voor de raad
We leggen op dit moment alles ook fysiek ter inzage voor de raad. Waaronder veel foldermateriaal. De vraag aan de raad is in hoeverre er gebruik van de leeskamer van de raad wordt gemaakt.

V. Digitale verslagen.
Samen oppakken met de Drechtsteden is niet gelukt: andere gemeentes zijn zelf aan de slag gegaan. Daarom gaan wij nu ook stappen zetten. Er is een offerte voor een extra set opname-apparatuur (bijgevoegd-wordt gedekt uit de post ICT). Definitieve offerte van (waarschijnlijk wordt het NotuBiz) ontvangen we volgende week.

min
Besluit

Het presidium stemt met alles in.

10

min
Besluit

Het presidium zal dit volgende keer bespreken.

Drechtsteden

11

min
Besluit

Dit punt zal volgende keer uitgebreider worden geagendeerd.

Sluiting

12

13